„Ruksak (pun) kulture – umjetnost i kultura u vrtiću i školi“

 

Lošinjski muzej sudjelovao je posljednja dva mjeseca u projektu Ministarstva kulture pod nazivom „Ruksak (pun) kulture – umjetnost i kultura u vrtiću i školi“. Riječ je o jedinstvenom kulturno-edukativnom programu na državnoj razini koji su zajedno pokrenuli Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta kao dopunski program potpore kurikulumu u vrtićima, osnovnim i srednjim školama u Republici Hrvatskoj.  „Ruksak (pun) kulture” je umjetničko-edukativni program vezan uz umjetnost i kulturu, a u hrvatskim vrtićima i školama provodili su ga stručnjaci različitih umjetničkih područja. Projekt omogućava dostupnost sadržaja kulture, približava umjetnost djeci i mladima, razvija njihovu estetsku kulturu te ih senzibilizira za područje umjetnosti i kulture. Namjera programa je učiniti umjetnost i kulturu jednako dostupnu svoj djeci i mladima na području Republike Hrvatske, posebice onima koja žive i školuju se u manje razvijenim i prometno slabije povezanim područjima s ograničenom dostupnošću kulturnih i umjetničkih sadržaja. 

 Stručno Povjerenstvo Ministarstva kulture odabralo je, među 149 prijavljenih, edukativne programe  stručnjaka iz različitih umjetničkih područja kao i obrazovne ustanove koje su iskazale interes za sudjelovanjem na projektu “Ruksak (pun) kulture”. Programi su se provodili u nekoliko područja: kulturna baština, vizualna umjetnost, glazba, film, književnost, kazalište i ples u skladu s ciljevima Nacionalnog kurikuluma. Među ukupno 49 projekata, u kategoriji kulturne baštine, program Lošinjskog muzeja pod nazivom „Tko se boji muzeja još – putujuća otočka škrinjica“, autorice Martinele Dragičević, jedan je od četiri odabrana programa zajedno s Tehničkim muzejom Nikola Tesla u Zagrebu, Arheološkim muzejom u Zadru i  Kurzivom - Platformom za pitanja kulture,medija i društva. Program Lošinjskog muzeja provodio se tijekom studenog i prosinca 2017. u četiri osnovne škole – u OŠ Vladimira Nazora u Vrsaru, u OŠ Slave Raškaj u Ozlju, u Područnoj školi Poljanski Lug II. OŠ Vrbovec i u Područnoj školi Veprinac OŠ Rikarda Katalinića Jeretova u Opatiji.

 Radionice su provodile kustosice Lošinjskog muzeja Martinela Dragičević i Marijana Dlačić na kojima su se učenici nižih razreda upoznali s radom i građom Lošinjskog muzeja, te poslovima muzejskih stručnjaka. Na samom je početku nakon upoznavanja predstavljen projekt, interaktivnom PowerPoint  prezentacijom djeci su prikazane tri lokacije Lošinjskog muzeja s pojedinim djelima iz zbirki, nakon čega su naučili čime se bave kustosi. U razgovoru su predstavljeni umjetnički, povijesni, etnografski i arheološki sadržaji jednog zavičajnog muzeja kao i odabrane replike pojedinih muzejskih predmeta koje su učenici mogli uzeti u ruke. Uslijedila je likovna radionica definiranja i interpretiranja reprodukcija portreta i (auto)portreta iz fundusa Lošinjskog muzeja kao jednog od najznačajnijih motiva u povijesti umjetnosti. Učenici su temperama slikali dodijeljene im portrete koji su u muzejskim zbirkama izvedeni različitim tehnikama. Riječ je o građi iz palače Fritzi, Arheološke zbirke Osor i Muzejskog prostora Kula u Velom Lošinju. Kreativnim procesom radioničkog učenja kod djece je potaknuto individualno vizualno percipiranje uz izražajne, stvaralačke sposobnosti u suradničkim odnosima s ostalim polaznicima. Ugodno i prijateljsko okruženje vladalo je tijekom cijelog programa, a sudjelovanje je rezultiralo učeničkim likovnim uradcima i zadovoljnim licima. Edukativni program promovirao je i otočku kulturnu baštinu Lošinjskog muzeja i Muzeja Apoksiomena. Naglašena je potreba povezivanja muzejskih s odgojno-obrazovnim ustanovama u razmjeni znanja i nastojanju unapređenja intelektualnog i estetskog razvoja te vizualne pismenosti djece i mladih.

 

 

 

Fotografije